A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to access array offset on value of type null

Filename: libraries/UJ_Page.php

Line Number: 497

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 497
Function: _error_handler

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 320
Function: transformContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 354
Function: getComponentContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 102
Function: getLayoutContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 23
Function: getPage

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

Lapszemle: Aero Magazin szeptember

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to access array offset on value of type null

Filename: page/news-detail.php

Line Number: 16

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/views/page/news-detail.php
Line: 16
Function: _error_handler

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 544
Function: view

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 116
Function: getView

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 23
Function: getPage

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

" uk-img>
2014-09-15

Lapszemle: Aero Magazin szeptember

Európa kapuja a világűrbe – 25 éves a guyanai központ (Almár Iván)

Az Egyenlítő közelében, Dél-Amerika egy viszonylag kicsi területén van Franciaország egyik tartománya az Atlanti-óceán nyugati partján. Immár negyedszázada teljesít szolgálatot mint űreszköz-felbocsátó állomás, és jóllehet embert innen még nem küldtek föl, a leginkább felkapott a kereskedelmi és civil űrvállalkozások tekintetében. Földrajzi helyzete a felbocsátás technikai feltételei felől nézve is kedvező – amint ezt a cikk külön részletezi –, területén pedig minden megtalálható, ami ezekhez szükséges. Az építkezés csaknem ötven éve indult el. Azóta már nemcsak a francia fejlesztésű Ariane rakétákat indították innen, hanem ugyanitt többek között Szojuzok is startoltak már, illetve európai fejlesztésű űreszközöket, a Nemzetközi Ûrállomást kiszolgáló teherűrhajót is bocsátottak már föl. Tervezés és összeszerelés is folyik az állomáson, sőt hajtóanyaggyárat is üzemeltetnek. Ezekről és az egyéb technikai részletekről bőven olvashatunk a cikkben; a hallatlanul komplex állomás – amelyet a CNES, a francia űrügynökség felügyel és működtet – számtalan kiszolgáló tevékenységet is teljesít, amelyek elengedhetetlenek az eredményes startokhoz. Végül a jövő távlatai: hatalmas új indítóbázist terveznek, ami az óriási Ariane–6 rakétákat is képes lesz kiszolgálni – így a Szojuz és Vega hordozókkal együtt bármekkora méretű és tömegű berendezést fel lehet majd bocsátani a Guyanai Ûrközpontból. A gazdag illusztráció képeit dr. Both Előd, a Magyar Ûrkutatási Iroda vezetője készítette.

A nagy rakétatervező – Száz éve született V. Ny. Cselomej (Kálmán Béla)

Bár minden idők legismertebb szovjet rakétakonstruktőre Koroljov, a Szovjetunió felbomlását követően egyre több tehetséges tervezőről is szerezhetünk ismereteket. Szerzőnk – aki az Aero Magazin hasábjain is többször írt már a szovjet űrkutatás történelmének izgalmas fejezeteiről – ez alkalommal a száz éve született Cselomej munkásságát részletezi.
Cselomej iskolái elvégzése után a moszkvai repülőgépgyárban kezdett dolgozni. A világháború miatt elsősorban rakéta-meghajtású katonai eszközökkel kezdett el foglalkozni. Bár nem minden általa tervezett eszköz volt sikeres, a vezetése alatt működő tervezőiroda alkotta meg a Poljot–1 és –2 műholdat, továbbá az UR–100-as elnevezésű harci rakétát, amely később a leginkább elterjedtté vált a Szovjetunióban. Immár békés felhasználású viszont a szintén Cselomej tervezte Proton, amely azóta is folyamatosan alkalmazott, nagy teherbírású hordozórakéta-sorozat – a Nemzetközi Ûrállomás néhány modulja mellett ez a legmaradandóbb alkotása. A Holdra szállásért folyó hidegháborús versenyben Koroljov mellett Cselomej is készített terveket, melyeknek kétségtelen sikeres eredménye az a Zond űrhajó, amely még az Apollo–8 előtt kerülte meg a Holdat – igaz, nem emberekkel, hanem két teknőccel a fedélzetén... Cselomej tervezőirodája az űrállomások programja során is alkotott maradandót: ilyenek pl. az Almaz rakéták, illetve az Almaz típusú katonai Szaljutok. Cselomej is foglalkozott az űrrepülőgép gondolatával, a nagy és nehézkes Buran helyett egy (Proton-hajtotta) kis űrrepülőgépet kívánt megtervezni.
(Említsük meg még: az évforduló tiszteletére külön nevezetesség, hogy ezüst kétrubelest bocsátottak ki.) A cikk több képe és ábrája között talán a leginkább figyelemre méltóak azok, amelyek látványosan hasonlítják össze Cselomej terveit az egyéb szovjet, sőt az amerikai Apollo tervekkel is.

Az Aero Magazin honlapja

(Összeállította: Bán András)

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: fwrite(): write of 62 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 263

Backtrace:

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_write_close(): Failed to write session data using user defined save handler. (session.save_path: /var/www/clients/client85/web203/tmp)

Filename: Unknown

Line Number: 0

Backtrace: