A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/www/clients/client85/web203/tmp/ci_session201ed67e27a3b2b0e9e270f7a687722d040530f9): failed to open stream: Disk quota exceeded

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 5
Function: __construct

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/www/clients/client85/web203/tmp)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 5
Function: __construct

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to access array offset on value of type null

Filename: libraries/UJ_Page.php

Line Number: 497

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 497
Function: _error_handler

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 320
Function: transformContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 354
Function: getComponentContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 102
Function: getLayoutContent

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 23
Function: getPage

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

Lapszemle: Aero Magazin szeptember

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to access array offset on value of type null

Filename: page/news-detail.php

Line Number: 16

Backtrace:

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/views/page/news-detail.php
Line: 16
Function: _error_handler

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 544
Function: view

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/libraries/UJ_Page.php
Line: 116
Function: getView

File: /var/www/clients/client85/web203/web/application/controllers/Pages.php
Line: 23
Function: getPage

File: /var/www/clients/client85/web203/web/index.php
Line: 315
Function: require_once

" uk-img>
2015-09-19

Lapszemle: Aero Magazin szeptember

Koroljov: az R–1-től az N–1-ig
(Kálmán Béla)

A háborút követően – miután Sztálin felismerte a rakéták harcászati jelentőségét – rakétagyártó és -kísérleti telepet kellett kijelölni, ahol először a zsákmányolt V–2-kkel és másolataikkal próbálkoztak. Később – immár önálló konstrukcióként – egyre nagyobb teljesítményű hordozóeszközöket építettek. Miután Koroljov hamar rájött, hogy a rakéták nemcsak hadi célokat képesek szolgálni, együttműködésbe kezdett fizikusokkal és geofizikusokkal. Ez a rakéták tervezett pályája, útvonala szempontjából is fontos volt. Többféle újítás után – mind a felépítés, mind a hajtóanyag variációit tekintve – a rakétákat már atomtöltet hordozására is hadrendbe állították; ezeket nemcsak a Szovjetunióban, hanem Kelet-Európában is állomásoztatták (talán Magyarországon is). Elkészült közben a bajkonuri, illetve a pleszecki űrrepülőtér is. Hruscsov nagy jelentőséget tulajdonított a rakéták tudományos – egyben azok propagandisztikus – célú alkalmazásának, így kerülhetett sor az első Szputnyik, majd az első élőlény, nem sokkal utána az első ember űrutazására is, miközben Amerika mindezekben lemaradt a Szovjetunió mögött. Az USA által meghirdetett Apollo program újabb versenyre késztette a két nagyhatalmat, ami a szovjetek számára viszont már kudarcok sorozata lett. Koroljov 1966-ban elhunyt, a Holdra jutáshoz kifejlesztett N–1 (és mindannyiszor sikertelenül indított) óriásrakéta „eltűnt a süllyesztőben”. Az N–1 mellett kifejlesztett NK–33-as jelzésű hajtómű azonban máig tartó karriert futott be. Ismét több dokumentum erejű fénykép, illetve ábra tarkítja a leírtakat.

Művészet és tudomány Hubble módra – Magyar származású képvarázsló (Almár Iván)

Közismertek világszerte a Hubble készítette képek, és a legszebbeket még a nem csillagászok is komoly esztétikai tartalmúaknak ismerik el. Nem titok – bár kevesekben tudatosul –, hogy ezeknek a képeknek a színei nem feltétlenül felelnek meg a valóságosnak (ezzel olykor csalódást is okozva a távcsővel szemlélődőnek). Sőt némelyik „szín” nem is látható (pl. az infravörös), ám a kép tudományos tartalmának „kihámozásához” valamit láttatni is kell. A Hubble többnyire színszűrőkkel dolgozik, és az általa leküldött képek lehetnek akár fekete-fehérek is; a színek elővarázslása már a képvarázsló művész-mester keze munkája. Hogyan és milyen módszerekkel is készül tehát az eredeti felvételekből a látványos – a kutatók és a publikum elé szánt – csillagászati kép? Mely színeket milyen célból kever az alkotó, hogy azokból éppen a kutatni kívánt lényeg domborodjék elő?
Kevesen tudják, hogy a képek „összeállítója” Lévay Zoltán, magyar származású asztrofizikus, aki az Egyesült Államokban él. A cikk róla és a módszereiről szól – és természetesen számos, pazar színekkel pompázó látványos ábra tarkítja.

Az Aero Magazin honlapja

(Összeállította: Bán András)